mandag den 12. januar 2015

Verdens Bedste Kur (VBK) 2.0 - Singlekuren - 1. uge - Hvordan gik det?

Anmeldelse af Singlekuren - VBK 2.0

Verdens Bedste Kur 2.0
Før jul købte jeg denne bog i Føtex da jeg havde læst at den var lavet specifikt til singler. 
Den er skrevet af Christian Bitz og professor Arne Astrup så der også er en læges perspektiv indover.
Den fokuserer på en indkøbsliste der skulle være med til at undgå madspild som single og opskrifter med mængdeangivelse til 1 person. DET er da smart. Der skulle blandt andet også være fokus på at det ikke må være for dyrt at være på kur. Jeg brugte ca. 700 kr. den første uge, men der blev også købt mange basisvarer som diverse kerner, nødder, honning, ris og grønsager der også kan bruges i uge 2. 
Det har nok altid været min udfordring, det der med at begrænse sig. Så at få en opskrift der angiver præcist hvor meget jeg må få til de diverse måltider, bliver en stor hjælp.

Bogen har en 4 ugers kostplan og lover et ugentlig vægttab på 1-2 kg.
Indkøbslisterne er på Bitz's egen hjemmesiden.

Nu er der gået 1 uge

Status: -1,8kg
Jeg nåede næsten de 2 kg. så jeg er tilfreds indtil videre.

Hvad har været svært?
De der rugkerner, rugflager, grønne kikærter og tørrede blåbær har altså ikke været det nemmeste at finde. Ikke lige noget de sælger i Rema1000 og Fakta. Så jeg måtte bruge noget andet i stedet.


Hvad har været anderledes?
Pt. går jeg på kursus hver dag så jeg har hver aften skulle forberede min frokost og mine 2 mellemmåltider til næste dag.
Det har generelt været anderledes at skulle have så meget fokus på ALT hvad jeg spiser og veje alting. 

Har jeg følt sult?
Jeg må indrømme at sulten har jeg ikke kunne undgå, men den har ikke været så slem som jeg troede den ville være.
Det hjalp oftest med et stort glas vand eller en kop te.

Hvad har jeg lært indtil videre?
Jeg er helt klart blevet mere bevidst om effekten af proteinrig kost kontra mange kulhydrater, og mere bevidst om madens mæthedsfaktor. 
Jeg har også fået en bedre fornemmelse for hvor store portionerne må være.
Jeg har lært nogle bedre alternativer til morgenmaden. Det måltid har nok altid været min største synder. Så rart at lære nogle sundere alternativer, men stadig velsmagende.

Opskrifterne har været vildt nemme og noget jeg sagtens selv kunne finde på at lave generelt og fremover.

Nu starter uge 2 og kan næsten ikke vente med at skulle ud og købe ind efter den næste indkøbsliste. Det er lidt spændende når man ikke ved hvad den byder på :D

Jeg deler lige indkøbslisten til uge 1 her:

Indkøbsliste til uge 1 i “Verdens bedste kur 2.0″ 

 Brød
Fuldkornsknækbrød
Rugbrød
Fuldkornsbrød (1 skive, så hvis du ikke har en fryser, ville jeg nok springe dette over)

Grøntsager
Agurk 6 skiver
Gulerødder
7 citroner
Radiser
1 tomat
3 æbler
1 fed hvidløg
Ingefær (jeg brugte stødt)
2 chili
120 g vindruer
400 g spidskål
2 lime
2 pærer
1 peberfrugt
1 avocado
1 kiwi
150 g grøntsager til pizza

Æg og mælkeprodukter
13 æg
1 bæger hytteost
1 bæger skyr
Ost
½ l mælk

Krydderier, nødder og lign.
Sennep
Karse
Mandler
Persille
chiafrø eller hørfrø
Tørrede blåbær/rosiner
Kanel
Honning
Koldpresset rapsolie
Spidskommen
Dild
Mynte
Fishsauce
Basilikum
Æbleeddike
Æblemost
Rosiner

Kød og fisk
Torskerogn 2+2 skiver
1 dåse makrel i tomat
Kylling ca. 3 filetter
240 g laks
500 g hakket kalv/okse (til frikadeller)

Mel og gryn
Havregryn
1 ds. kikærter
400 g tørrede kikærter
200 g rugkerner
Brune ris
Hasselnødder
Rugflager
Græskarkerner
Fuldkornshvedemel
Hvedemel
Rugmel

Frost
Edamame bønner (jeg brugte bare ærter)

Diverse
150 g mørk chokolade
1 pk wontondej/filodej
Gær
¼ pizza


Følg med igen når jeg vurderer kostplanen i uge 2.

xoxo

Ingen kommentarer:

Send en kommentar