fredag den 9. august 2013

Praktiske og sjove ord på tysk - sidste dag

Efter at have arbejdet i en tysk virksomhed i 3 uger er jeg stødt på nogen ord som jeg fandt anvendelige og som jeg ikke var bekendt ved. 
Tænkte at andre som måske også skal til Tyskland og arbejde også ville få glæde af at kende de her ord :)

 Nogle af ordene har selvfølgelig noget med landbrug at gøre da de sælger landbrugsmaskiner og haveredskaber :D 

Praktiske ord til job:

 Die Ernte = Høsten
Der Mähdrescher , zu mähen = Mejetærsker , at meje
Die Scheune = Lade

Die Ersatzteile = Reservedele
Schnellentschlossene = De hurtigbeslutsomme
Ablagen = arkivering af dokumenter, regninger osv.
Der Beitrag/Beiträge/Betrag = Bidrag/flere bidrag / beløb
Der Ordner = en mappe
Der Vorordner = en forordner, inden det kommes i mappen
Briefumschlag/Umschlag = Kuvert
Gutschrift = Tilgodehavende bevis/kvittering
Landwirt = Landmand
Forst = En form for større skov
Der Lohnunternehmer = Entreprenør
Die Warenannahme = varemodtagelse
Drücker = en printer
Erledigt = Gjort/færdigt 


Jeg er samtidig også stødt på nogen "sjove" ord, altså ord som ikke er særlig erhvervs-relateret.

"Sjove" ord/dagligdags ord:

Der Enkel/Die Enkelin = Barnebarn
 (jeg syntes det her ord var lidt sjovt fordi hver gang jeg hørte nogen sige ordet Enkel lød det som om de sagde enke. Det gav mig nogen lidt mærkelige billeder :D )

Zu bummeln = at slentre gennem gade/ shoppingtur
Synes det er et mærkeligt ord, og får mig også til at tænke lidt på noget andet end at shoppe :D

Schorle = 50/50 af en drik blandet med alm. danskvand
Tyskerne er meget glade for hvidvins schorle (halv hvidvin og halv danskvand). Englænderne kalder det en spritzer. Men de blander også danskvandet i æblejuice, druejuice og andre drikkevarer vi normalt drikker uden danskvand :D

Bis gleich/morgen/dann = Vi ses snart/i morgen/senere(indtil da)
Det bruger man meget i stedet for at sige auf Wiedersehen.

Wie fällt es dir? = Hvad synes du om det?
Det blev jeg tit spurgt om i firmaet af forskellige medarbejdere for at høre min mening om at arbejde i firma Eckhardt :)

Mahlzeit = Velbekommen
Det blev sagt hver gang man gik til frokost og også når man kom tilbage fra kontoret. Det synes jeg var lidt sjovt at sige til en person der allerede sad ved sin computer - velbekommen :S
Men jeg fik at vide at man ikke siger det i hjemmet, men kun på jobbet.

Gleichfalls = i lige måde
Bitte sehr = Det var så lidt
Meeeeget vigtige ord at kunne :D Meget nyttigt.

Kater = Tømmermænd
Ja det ord kendte jeg ikke, men det ord lærte jeg efter en nat i Hamburg :D

Spülmaschine/Spüler = Opvaskemaskine
Ja det var meget nyttigt at kunne :)

Gleichgültig/egal = lige meget/ligeglad/ lige gyldigt

Niemals/jemals = Aldrig/nogen sinde

Irgendwann = på et eller andet tidspunkt
Irgendwas = et eller andet 
Irgendwie = en eller anden måde
Irgendwo = et eller andet sted

Leberpastete = Leverpostej
Ja det ord fandt jeg nyttigt når jeg skulle forklare hvad vi dansker spiser til frokost :D

zu tragen = at bære/ at have på
zu umziehen = at klæde om
Var nyttigt når man skulle snakke om hvad for noget tøj eller sko man ville tage på.

Leihen = låne

zu säubern/ zu aufräumen = at rengøre / at rydde op

Knabberei = alle form for snacks - peanuts, chips, bretzeln osv.
Pudsigt ord. Sjovt at de ikke bare tager ordet snacks men derimod laver deres eget ord.

Schick/hübsch = smart/smuk

Schade! = Sikke en skam!
Leider = Desværre

Det man ikke lærte i skolen. Tyskerne bruger også lyder når det fortæller noget ligesom os danskere.

Mærkelige lyde på tysk:

ZAG! = lidt ligesom, BUM så var han der. Eller hvis noget skal skynde sig kan de finde på at sige " ZAG ZAG!" :D tempo tempo.
Jeg hørte sågar nyhedsværten bruge ordet i går :D
Zaggi zaggi = ja det ved jeg ikke helt hvad betyder men er lidt ligesom "baddabim baddabum så skete det".

PENG! = betyder lidt det samme men er ikke så ofte anvendt.



Det var altså 3 uger i Tyskland hos en tysk familie. Det har helt klart givet mig meget både på den sproglige side men også hvordan det er at arbejde og bo i Tyskland. Har været det hele værd!
Det var altså min ferie i udlandet ;) Fuck Dubai, Ibiza og al det der. Helmstedt er det nye hahaha ;)

Nå men i morgen går turen til Wolfsburg - autostadt, hvor vi mødes med mine forældre.
Glæder mig meget :D

Så de næste tre dage kommer til at være på hoteller i Wolfsburg og Hamburg med de gamle.
Og derefter går næsen hjemad ;)

Stay tuned!

xoxo 
Vanessary






Ingen kommentarer:

Send en kommentar