mandag den 8. september 2014

Pallemøbler - Palleprojekt - 100% genbrug

Ja, i sommers var det jo meget populært at lave møbler af paller, og det skulle jeg da også lige prøve.




Mine forældre havde heldigvis 6 paller liggende fra sommerens renovering af haven.
Jeg kiggede på Pinterest for at få en masse inspiration til pallemøbler.
Fandt en lounge stol/sofa som så behagelig ud.
http://www.pinterest.com/pin/403283341605958212/

Pallebænk

Ideen var at jeg gerne ville have en sofa med et ryglæn der havde lidt hældning, så det føltes mere afslappet.
Når jeg havde ideen i hovedet var det bare at gå i gang. :)
Startede med at save en palle midtover på langs.
Råd: 
Få en du kender til at save den over med en rundsav. Som ens far for eksempel :D
Ellers kan det godt tage pææææn lang tid at save den over.


De halve stykker bruges som ryglæn.
Men først skal klodserne med bræt rives af på ydersiden af det halve stykke med et koben.
Det er nok nemmere at se det på mine billeder hvilke klodser og bræt der skal af.



Som man måske skal klodserne af så siden ligesom kan komme ned i revnen i den hele palle.
Brættet der er revet af kan så deles i 3 lige store stykker (gerne med lidt vinkel).
De stykker skal bruges til at støtte ryglænet. 
Nu er det sådan set bare at samle alle stykkerne og skrue en skrue i de steder hvor man synes ryglænet skal styrkes for at det holder.


Ja jeg fik besøg flere gange i løbet af ugen men jeg arbejde med møblerne af denne bandit. 
Ikke lige min kop te. AD!



Jeg fandt nogle gamle gardiner på loftet og en topmadras. Det blev til en fin hynde.
Jeg behøvede ikke engang at skære i topmadrassen.
Målene passer med at man bare kan folde den en gang på midten.
Jeg brugte det afrevne klodser til at få sofaerne op i højden.


Brugte det andet halve stykke til at lave en til sofa.
tilføjede også en ekstra hel palle for enden som en slags chaiselong som man kan flytte som man vil. 



Her er hele arrangementet med matchende hynder og placeret til solbadning i haven :)


Prøvede lige med at gammelt tæppe :D


I lagde måske mærke til bordet i midten.
Det er en stor tung kvadratisk flise fra haven som jeg har malet med noget vandbaseret maling jeg fandt i garagen.

Ideen er at man så kan spille kryds og bolle på bordet med sorte og hvide sted, hvis man får lyst :)
Igen med sten som bare er fundet i haven.
Man kan jo selvfølgelig male et hvilket som helst andet mønster. 
Jeg synes det er fedt at man stadig kan se det rå fra flisen ved siden det rene og pæne med den hvide maling. 



Palleprojekt til den øvede gør-det-selv-mand/kvinde

Der var jo stadig paller tilovers.
Så det sidste projekt gik på at lave en anderledes bar.
Lad mig bare indrømme. Min far hjalp mig meget! :D


To hele paller er anvendt.
Den ene palle er vendt med undersiden udad så jeg kunne skrue to brædder på kanterne som hylder.


Bordpladen er lidt mere speciel.
Idé:
En altankasse forsænket i midten af bordpladen, som kan opfyldes med isterninger til afkøling og opbevaring af drikkevarer



At skære brædder til at passe omkring en altankasse kræver dog lidt snilde,
men det er vigtigt at huske at inden brædderne skrues fast i pallerne skal man tjekke at altankasse kan komme ned imellem pallerne. Men kassen skal lige akkurat støtte på kanten af de to paller.
Det hele kan være nemmere at styre ved at skrue et bræt fast i toppen og bunden af hver side af baren så pallerne står stabilt og lige.

Og ALT var genbrug! (undtagen altankassen)

Ja det var noget af en sommer med nye spændende projekter :)

Håber det inspirerede jer!

Fortsat godt efterår. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar