onsdag den 17. december 2014

Juleopskrifter 2014

Først lige et billede af årets birkedesign. Designet af mig og skåret af min far:


Benytter også lige lejligheden for at vise min spiselige julekalender til min mor:



Forberedelserne til julen har selvfølgelig igen budt på eksperimenter med nye juleopskrifter.
Vi starter med den sunde:

Nemme sunde juleromkugler (trøfler)

Jeg må sige at de altså smagte meget bedre end jeg troede. Skal helt klart prøves :)

Ingredienser:
2 dl mandler (100 g)

10 friske dadler (uden sten) (120 g)

4 tsk rom aroma (jeg brugte bare lidt solbærrom)

evt. 1 tsk mandelessens

4 tsk kakaopulver


Fremgangsmåde:
Dadler og mandler blendes i en minihakker (gerne stadig lidt groft)
Rom, mandelessens og kakaopulver blendes i.
Massen formes i håndfladerne til ca. 10 små kugler.
Kan evt. derefter rulles i kokosmel eller tørret frugtkrymmel
Anbefaler at de opbevares i en tætlukket beholder i køleskabet.



Glass-stained Christmas cookies

eller som jeg kalder dem, gennemsigtige kager
ca. 20 stk.

Dette var en opskrift jeg fandt på yummly.com siden, og tænkte at dem måtte jeg bare prøve at lave.
Opskriften er amerikansk så der er derfor mængden måske kan virke lidt skæv, da målene oprindelig var i pounds.

Ingredienser:
114 g smør
100 g sukker
36 g brunt rørsukker
1 spsk mørk sirup
½ tsk. vaniljesukker
1 æg
250 g mel
1/4 tsk. salt
1 tsk. bagepulver
1-2 poser klare bolsjer i ønskede farver

Fremgangsmåde:
Sæt ovnen på 190 grader
Pisk smør og al sukkeret sammen
Tilsæt sirup og vaniljesukker og pisk
Tilsæt ægget
Tilsæt mel, salt, bagepulver og pisk til det er en ensartet masse

Massen deles i to og hver del pakkes ind i plastikfilm og lægges i køleskabet til hvile i mindst 1 time.
Vær ikke nervøs for hvis dejen virker forholdsvis flydende/blød, da den bliver mere fast efter den har hvilet i køleskabet.

Derefter rulles den første klump dej ud på et meldækket bagepapir. Dermed slipper figurerne lettere fra papiret.
Ønskede figurer trykkes nu ud i dejen og en mindre figur trykkes ud i midten af figuren til bolsjerne. Figurerne lægges på en bageplade med bagepapir.
Den ønskede bolsjetype puttes i en poser og knuses til krymmel med en hammer. Jeg købte røde kongen af Danmark bolsjer og gule citronbolsjer.
Bolsjekrymmellen kan nu drysses i kagefigurerne.
Vær ikke bekymret for at krymmellen ikke dækker hele holdet, det kommer det automatisk senere til at være.


Pladen sættes i ovnen i ca. 9-10 min.
Når de er blevet lidt brune i kanten og bolsjekrymmellet er smeltet tages de ud og man kan med det samme lave et hul i toppen af kagen med en strikkepind. Hvis man altså ønsker at de skal kunne hænges op.

Og voila - det fineste juletræspynt eller ophæng til vinduet.


De bedste vaniljekranse

ca. 40 stk.

Vaniljekranse opskriften er faktisk meget simpel og nem at lave. Tidsforbruget ligger i formningen af kransene.

Ingredienser:
1 stk. vaniljestang
180 g sukker
200 g smør, saltet og temperet
1 æg
75 g mangler, blendet til fint mel, eller købt mandelmel
250 g hvedemel

Fremgangsmåde:
Vaniljen fra vaniljestangen mases sammen med lidt sukker så det bliver spredt.
Så blandes vaniljen med sukkeret og smøret.
Ægget blandes i og til sidst kommer mandelmelet og hvedemelet.

Efter at have brugt opskriften 2 gange i år, har jeg erfaret at det hel klart kan betale sig at lade dejen hvile i køleskabet i mindst en time.
Dermed vil kransene bedre kunne holde deres form i ovnen.

Ovnen sættes på 200 grader.

Dejen presses ud gennem en maskine som man normalt bruger til at lave hakket kød eller pølser. Eller et andet redskab i har til at lave vaniljekranse. Ja, jeg forstår altså ikke hvordan man skal kunne presse dejen ud gennem en sprøjtepose. Jeg HAR prøvet, og det er umuligt :D
Dejen kommer ud i én lang pølse som skæres op i længder til passende små kranse.
Det kræver lidt fingerfærdighed og forsigtighed så man ikke ødelægger formen.

Kransene kommes i ca. 7-10 min. i ovnen.
Det afhænger meget af ovnen og størrelsen på kransene. 
Jeg anbefaler at holde øje med dem ovnen for at finde en passende tid.
De skal helst være gyldenbrune i kanten.


Legede lige med min nye mobil i sommerhuset og den kan åbenbart lave GIFs :D

Al held og lykke med julebagningen i år!!Rigtig god jul og godt nytår!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar