fredag den 14. februar 2014

Gulerodsboller med solsikkekerner

Her er en af mine alltime favourite bolleopskrifter.
Den er fra en af Amo's bagebøger og er altid en klar vinder og super nemt.



Hævetid totalt: 2 timer
Antal boller: 21 stk. (opskriften siger 12 men jeg får det til 21)

Ingredienser:

1 kg Amo Hvedemel

50 g gær
Ca. 5½ dl lunkent 
vand
75 g sukker
15 g salt
75 g blødt smør
2 æg
150 g solsikkekerner
4 revne gulerødder

Du kan lave dejen på 2 måder:
På Amo's maner - mer hænderne
eller
på min måde - med en køkkenmaskine der kan ælte dej (f.eks. Kenwood).
Min måde er helt klart nemmere og hurtigere. Resultatet bliver lige så godt.

Her kommer fremgangsmåden på Amo's måde:


1. Opløs gæren i det lunkne vand.
2. Tilsæt hvedemel, sukker og salt, og ælt det sammen. Ælt derefter det bløde smør ind i dejen, og ælt den i 6-8 min. til dejen er smidig.
3. Lad dejen hæve på et melet bord med et klæde over i ca. 1 time.
4. Lav en fordybning i midten, og slå 
æggene ud i fordybningen. Kom også solsikkekerner og gulerødder ned til æggene. Fold dejen sammen til en 
stor bolle, og brug en kniv til at hakke dejen i småstykker med. Sørg for hele tiden at samle æg, solsikkekerner og gulerødder op og ind i dejen. 
Dejen skal være ujævn.
5. Når dejen er hakket helt i småstykker, deles den i 12 lige store brud, som forsigtigt løftes over på en bageplade med bagepapir. 
Lad gulerodsbrudene hæve i 1 time.

Bagetid: Ca. 15 min. midt i en 220°C 
forvarmet ovn (varmluft 200°C). 

Du skal ikke blive nervøs hvis bollen ser misfarvet ud når du skærer den over. Det er bare fordi gulerødderne ikke er blevet æltet nok ind i dejen. Det gør ikke noget, det ser bare sjovt ud.

Du kan også vælge at putte flere forskellige frø og kerner alt efter hvad du synes. Jeg har også prøvet med hørfrø og 5-korns blanding og smagte stadig godt :D

God fornøjelse med bagningen :)

xoxo
Vanessary

Ingen kommentarer:

Send en kommentar